Tuesday 3 April 2018

Penyebab masalah penglihatan warna

Biasanya, kekurangan warna adalah keadaan yang diwarisi yang disebabkan oleh gen resesif yang berkaitan dengan X, yang diluluskan dari seorang ibu kepada anaknya. Tetapi penyakit atau kecederaan yang merosakkan saraf optik atau retina juga boleh menyebabkan kehilangan pengiktirafan warna.

Sesetengah penyakit yang boleh menyebabkan defisit warna adalah:

diabetes
glaukoma
degenerasi makula
Penyakit Alzheimer
penyakit Parkinson
sklerosis berbilang
alkoholisme kronik
leukemia
anemia sel sabit


Punca lain untuk kekurangan penglihatan warna termasuk:

Ubat-ubatan. Dadah yang digunakan untuk merawat masalah jantung, tekanan darah tinggi, jangkitan, gangguan saraf dan masalah psikologi boleh menjejaskan penglihatan warna.

Penuaan. Keupayaan untuk melihat warna secara beransur-ansur dapat dikurangkan dengan usia.

Pendedahan Kimia. Hubungi bahan kimia tertentu, seperti baja dan stirena, telah diketahui menyebabkan kehilangan penglihatan warna.

Dalam kebanyakan kes, genetik menyebabkan kekurangan warna. Kira-kira 8 peratus daripada lelaki Kaukasia dilahirkan dengan sedikit kekurangan warna. Wanita biasanya hanya pembawa gen kekurangan warna, walaupun kira-kira 0.5 peratus wanita mempunyai kekurangan penglihatan warna. Keparahan kekurangan penglihatan warna yang diwarisi secara amnya tetap berlaku

Ujian Kekurangan Wawasan Warna
sepanjang hidup, dan ia tidak membawa kepada kehilangan penglihatan atau buta tambahan.

No comments:

Post a Comment

Penyebab masalah penglihatan warna

Biasanya, kekurangan warna adalah keadaan yang diwarisi yang disebabkan oleh gen resesif yang berkaitan dengan X, yang diluluskan dari seor...