Monday 2 April 2018

Rabun Warna

Kekurangan penglihatan warna adalah ketidakupayaan untuk membezakan warna warna tertentu. Istilah "buta warna" juga digunakan untuk menggambarkan keadaan penglihatan ini, tetapi sebenarnya sangat sedikit orang yang benar-benar mengalami keadaan ini.

Kekurangan penglihatan warna sebenarnya keadaan di mana seseorng itu mengalami masalah untuk membezakan sesuatu warna.

Kekurangan warna
Kebanyakan orang yang kekurangan penglihatan warna dapat melihat warna, tetapi mereka mengalami kesulitan membezakan antara warna berikut:

warna tertentu merah dan hijau (paling umum)
blues dan kuning (kurang biasa)
Orang yang buta berwarna sepenuhnya, keadaan yang dipanggil achromatopsia, hanya boleh melihat perkara-perkara seperti hitam dan putih atau dalam warna kelabu.

Kekurangan penglihatan warna boleh berkisar dari ringan hingga teruk, bergantung kepada sebabnya. Ia memberi kesan kepada kedua-dua mata jika ia diwarisi dan biasanya hanya satu jika ia disebabkan oleh kecederaan atau penyakit.

Penglihatan warna mungkin disebabkan oleh photoreceptor di retina mata yang dikenali sebagai kerucut. Kon ini mempunyai pigmen sensitif cahaya yang membolehkan kita mengenali warna. Ditemui di dalam makula (bahagian tengah retina), setiap kerucut sensitif terhadap cahaya merah, hijau atau biru. Kon mengakui lampu ini berdasarkan panjang gelombang mereka.

Biasanya, pigmen di dalam kon ini mendaftar warna yang berbeza dan menghantar maklumat tersebut melalui saraf optik ke otak. Ini membolehkan anda membezakan pelbagai warna. Tetapi jika kon tidak mempunyai satu atau lebih pigmen sensitif cahaya, anda tidak dapat melihat satu atau lebih daripada tiga warna utama.

Bentuk kekurangan warna yang paling biasa adalah merah-hijau. Ini tidak bermakna bahawa orang-orang dengan kekurangan ini tidak dapat melihat warna-warna ini sama sekali. Mereka hanya mempunyai masa yang lebih membezakan antara mereka, yang boleh bergantung kepada kegelapan atau ringan warna.

Satu lagi kekurangan warna adalah biru-kuning. Ini adalah bentuk penglihatan warna yang lebih teruk dan lebih teruk berbanding warna merah-hijau, kerana orang-orang yang kekurangan biru-kuning sering kali mempunyai buta berwarna merah-hijau.

Dalam kedua-dua kes, orang dengan kekurangan penglihatan warna sering melihat kawasan neutral atau kelabu di mana warna tertentu akan muncul. 

No comments:

Post a Comment

Penyebab masalah penglihatan warna

Biasanya, kekurangan warna adalah keadaan yang diwarisi yang disebabkan oleh gen resesif yang berkaitan dengan X, yang diluluskan dari seor...